responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 10  صفحه : 591

عصمت امام‌حسن عليه السلام‌

8. تعلّق اراده الهى بر عصمت امام حسن عليه السلام، از هرگونه پليدى:

... إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً.

احزاب (33) 33

نورانيّت امام حسن عليه السلام‌

9. تشبيه امام حسن عليه السلام به روشنايى روز:

وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها. [1]

شمس (91) 1-/ 4

نيز--) اولواالامر و اهل‌الذّكر

حسن خلق‌

حسن خلق، نرم‌خويى، پاكيزه گفتار بودن و با روى گشاده و زيبا با ديگران برخورد كردن است. [2] در اين‌ مدخل از واژه‌ «خُلُق»، «حسن» و مشتقّات آن و عباراتى كه معناى خوش خلقى را مى‌رساند، استفاده شده است.

آثار حسن خلق‌

1. از زمره عبادالرّحمن‌

1. حسن خلق، مايه قرار گرفتن آدمى، در زمره عبادالرّحمن:

وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً.

فرقان (25) 63

2. تبديل دشمنى به دوستى‌

2. تبديل دشمنيها به دوستيهاى ريشه‌دار، از آثار حسن خلق:

وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ.

فصّلت (41) 34

3. جذب مردم‌

3. مدارا و خوش خُلقى پيامبر صلى الله عليه و آله با مردم، از عوامل گرايش آنان به سوى آن حضرت:

فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ‌ ....

آل‌عمران (3) 159

4. ناكامى شيطان‌

4. خوش خلقى و رفتار نيك، باعث ناكامى شيطان، از ايجاد تشنّج و اختلاف ميان بندگان خدا:

وَ قُلْ لِعِبادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ‌ ....

اسراء (17) 53

اهمّيّت حسن خلق‌

5. خوش خلقى و گفتار نيك، توصيه خداوند به بندگانش:

وَ قُلْ لِعِبادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ‌ ... [3]

اسراء (17) 53


[1] . ابن‌عبّاس مى‌گويد: پيامبر صلى الله عليه و آله درباره آيات فرمود: «والشّمس و ضحيها» مراد، من هستم. «والقمر إذا تليها» على عليه السلام است. «والنّهار إذا جلّيها» حسن و حسين عليهما السلام است. (شواهد التّنزيل، حاكم حسكانى، ج 2، ص 333)

[2] . جامع‌السّعادات، ج 1، ص 306

[3] . از سفارش خداوند به حسن خلق، اهمّيّت آن استفاده‌مى‌شود

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 10  صفحه : 591
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست