responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 10  صفحه : 488

يَلْبَسُونَ مِنْ سُندُسٍ وَ إِسْتَبْرَقٍ مُتَقابِلِينَ.

دخان (44) 53

عالِيَهُمْ ثِيابُ سُندُسٍ خُضْرٌ وَ إِسْتَبْرَقٌ وَ حُلُّوا أَساوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَ سَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً.

انسان (76) 21

10. استفاده متّقين از لباس حرير ضخيم و نازك، در بهشت:

إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقامٍ أَمِينٍ‌ يَلْبَسُونَ مِنْ سُندُسٍ وَ إِسْتَبْرَقٍ مُتَقابِلِينَ.

دخان (44) 51 و 53

11. بهره‌مندى بندگان برگزيده خدا، در بهشت، از لباس حرير، فضل بزرگ الهى براى آنان:

ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَها يُحَلَّوْنَ فِيها مِنْ أَساوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَ لُؤْلُؤاً وَ لِباسُهُمْ فِيها حَرِيرٌ. [1]

فاطر (35) 32 و 33

حزب (احزاب)

حزب در لغت به معناى هر گروهى است كه داراى گرايشهاى واحدى باشند [2] و در اصطلاح، عبارت‌ است از سازمان سياسى كه از همفكران و طرفداران يك آرمان تشكيل شده است و با داشتن تشكيلات منظّم و برنامه‌هاى سياسى كوتاه مدّت و دراز مدّت براى نيل به آرمانش كوشش مى‌كند. [3] مقصود از حزب در اين مدخل، معناى اوّل است كه از واژه‌ «حزب» و «احزاب» استفاده شده است.

اتّحاد احزاب‌

--) همين مدخل، احزاب اقوام پيشين و احزاب صدر اسلام‌

احزاب اصحاب كهف‌

1. تبديل شدن اصحاب كهف به دو حزب و گروه، پس از بيدار شدن از خواب طولانى، به علّت اختلاف در مدّت آن:

أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْكَهْفِ وَ الرَّقِيمِ كانُوا مِنْ آياتِنا عَجَباً فَضَرَبْنا عَلَى آذانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَداً ثُمَّ بَعَثْناهُمْ لِنَعْلَمَ أَيُّ الْحِزْبَيْنِ أَحْصى‌ لِما لَبِثُوا أَمَداً. [4]

كهف (18) 9 و 11 و 12

2. آشكار شدن مدّت خواب اصحاب كهف بر دو حزب و گروه از آن، فلسفه بيدار كردن آنان از خواب طولانى:

أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْكَهْفِ‌ ... فَضَرَبْنا عَلَى آذانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَداً ثُمَّ بَعَثْناهُمْ لِنَعْلَمَ أَيُّ الْحِزْبَيْنِ أَحْصى‌ لِما لَبِثُوا أَمَداً.

كهف (18) 9 و 11 و 12


[1] . در رواياتى از امام باقر و امام صادق عليهما السلام وارد شده كه‌مراد از «عبادنا» ذرّيّه پيامبر صلى الله عليه و آله از اولاد حضرت فاطمه عليها السلام است و «جنّات عدن ...» بيان آن فضلى است كه به آنان عطا مى‌شود. (مجمع‌البيان، ج 7-/ 8، ص 638-/ 639؛ الميزان، ج 17، ص 46-/ 47)

[2] . ترتيب‌العين، ج 1، ص 375، «حزب»

[3] . فرهنگ علوم سياسى، ص 308

[4] . برخى مفسّران معتقدند: مقصود از «الحزبين» دو گروه‌از اصحاب كهف است كه پس از بيدار شدن از خواب درباره مدّت خواب خود اختلاف كردند. (الميزان، ج 13، ص 249)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 10  صفحه : 488
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست