نيز--) همين مدخل، حجاب دختران محمّد و
حجاب همسران محمّد
نيز--) چشمچرانى
حجّاج بن عمرو
حجّاج بن عمرو، همپيمان كعب بن اشرف يهودى و از دشمنان سرسخت
اسلام بود.[1] برخى از مفسّران، نزول آيه 142 بقره
(2) را درباره وى و تنى چند از يهود دانستهاند كه درباره تغيير قبله به پيامبر
صلى الله عليه و آله اعتراض كرده، با دادن وعده دروغين به آن حضرت، قصد
فتنهانگيزى داشتند.[2]
بنا به نقل ابنعبّاس، در پى فتنهانگيزى حجّاج و دو تن ديگر از يهوديان كه درصدد
فريب دادن گروهى از انصار و خارج كردن آنان از دين اسلام بودند، آيه 28 آلعمران
(3) نازل شد كه مؤمنان را از دوستى با يهود برحذر داشت.[3]
حج
حج در لغت به معناى قصد است، سپس به قصد ديدار خانه خدا براى اجراى
مناسك، اختصاص يافته است.[4] در اين مدخل از كلمه «حج» و سياق آياتى چون «و من يعظم شعائر اللّه
...» و «لاتقتلوا الصّيد و أنتم حرم ...»
استفاده شده است.
اهمّ عناوين: آثار حج، احكام حج، اهمّيّت حج، حاجيان.
آثار حج
1. آمرزش
1. آمرزش تمامى گناهان حجگزار، پس از اتمام اعمال حج:
[5] . «لا» در «لا إثم عليه» در هر دو مورد، براى نفى جنس است و به
هيچ چيزى مقيّد نشده و مقصود اين است كه هر كس اعمال حج را كامل بجا آورد آمرزيده
است، خواه دو روز در منى بماند، خواه سه روز، بنابراين آيه درصدد بيان تخيير بين
تأخير و تعجيل نيست. (الميزان، ج 2، ص 82) روايتى از امام صادق عليه السلام نيز
مؤيّد همين برداشت است. (الميزان، ج 2، ص 86)
[6] . امام صادق عليه السلام درباره «لمن اتّقى ...» فرمودند:
مقصود از آن، پرهيز از گناهان كبيره است. (مجمعالبيان، ج 1-/ 2، ص 532) و نيز از
آن حضرت روايت شده كه راجع به «فمن تعجل فى ...» فرمود: «يرجع لا ذنب له؛
برمىگردد و گناهى براى او نيست». (الكافى، ج 4، ص 337، ح 1)