responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 10  صفحه : 306

عَلى‌ رَبِّكَ حَتْماً مَقْضِيًّا ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا ... [1]

مريم (19) 68 و 71 و 72

كيفيّت ورود به جهنّم‌

555. ورود كافران به جهنّم، با اجبار و اكراه:

... وَ مَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلى‌ عَذابِ النَّارِ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ.

بقره (2) 126

556. ورود كافران، به صورت دسته دسته و گروهى به جهنّم:

قالَ ادْخُلُوا فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ فِي النَّارِ كُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها ....

اعراف (7) 38

هذا فَوْجٌ مُقْتَحِمٌ مَعَكُمْ لا مَرْحَباً بِهِمْ إِنَّهُمْ صالُوا النَّارِ.

ص (38) 59

وَ سِيقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلى‌ جَهَنَّمَ زُمَراً ....

زمر (39) 71

... كُلَّما أُلْقِيَ فِيها فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُها أَ لَمْ يَأْتِكُمْ نَذِيرٌ.

ملك (67) 8

557. ورود كافران، از درهاى مختلف و متعدّد به دوزخ:

... إِنَّ الْخِزْيَ الْيَوْمَ وَ السُّوءَ عَلَى الْكافِرِينَ‌ فَادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ‌ ....

نحل (16) 27 و 29

وَ سِيقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلى‌ جَهَنَّمَ زُمَراً حَتَّى إِذا جاؤُها فُتِحَتْ أَبْوابُها ... قِيلَ ادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ‌ ....

زمر (39) 71 و 72

ادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ‌ ....

غافر (40) 76

558. ورود هر دسته از گمراهان و پيروان شيطان به جهنّم، از درهاى هفتگانه:

إِنَّ عِبادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطانٌ إِلَّا مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغاوِينَ‌ وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِينَ‌ لَها سَبْعَةُ أَبْوابٍ لِكُلِّ بابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ.

حجر (15) 42-/ 44

559. رانده شدن گناهكاران به سوى دوزخ، با خوارى و تشنگى:

وَ نَسُوقُ الْمُجْرِمِينَ إِلى‌ جَهَنَّمَ وِرْداً. [2]

مريم (19) 86

560. افكنده شدن اصحاب شمال به دوزخ، پس از غل و زنجير شدن:

وَ أَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِشِمالِهِ فَيَقُولُ يا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتابِيَهْ‌ خُذُوهُ فَغُلُّوهُ‌ ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ.

حاقه (69) 25 و 30 و 31

561. پاها و موهاى جلوى سر مجرمان، در چنگ مأموران قيامت، براى افكندن آنان در دوزخ:

يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيماهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّواصِي وَ الْأَقْدامِ‌ هذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي يُكَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ.

الرحمن (55) 41 و 43

562. ورود دوزخيان به جهنّم، با شدّت و سختى:

هذا فَوْجٌ مُقْتَحِمٌ مَعَكُمْ لا مَرْحَباً بِهِمْ إِنَّهُمْ صالُوا النَّارِ. [3]

ص (38) 59

563. به صورت كشانيده شدن گناهكاران دوزخى:

الَّذِينَ يُحْشَرُونَ عَلى‌ وُجُوهِهِمْ إِلى‌ جَهَنَّمَ‌ ....

فرقان (25) 34


[1] . اكثر مفسّران گفته‌اند: خطاب «منكم» متوجّه همه مكلّفان و «ورود» هم در آيه به معناى دخول است، بنابراين همگان اعمّ از خوبان و بدان داخل جهنّم مى‌شوند، امّا جهنّم براى خوبان سرد و سلامت و براى كافران و بدان، عذاب و شكنجه خواهد بود. (مجمع‌البيان، ج 5-/ 6، ص 812)

[2] . «وِرد» به معناى تشنگى است. (لسان‌العرب، ج 15، ص 268، «ورد») تعبير به «سوق» از ذلّت و زبونى حكايت دارد

[3] . «اقتحام» به معناى ورود در چيزى با شدّت و سختى است. (مجمع‌البيان، ج 7-/ 8، ص 752)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 10  صفحه : 306
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست