responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 10  صفحه : 202

لا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذلِكَ أَمْراً.

طلاق (65) 1

236. اظهار بى‌اطّلاعى پيامبر صلى الله عليه و آله از حوادث آينده، در مورد خود و مشركان:

قُلْ ما كُنْتُ بِدْعاً مِنَ الرُّسُلِ وَ ما أَدْرِي ما يُفْعَلُ بِي وَ لا بِكُمْ‌ ....

احقاف (46) 9

جهل به اسرار

237. علم و آگاهى خداوند، به اسرار مردم و جهل آنان به اسرار يكديگر:

إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ.

نور (24) 19

جهل به اعمال ديگران‌

238. اظهار بى‌اطّلاعى نوح عليه السلام، از اعمال پيروان خود:

كَذَّبَتْ قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسَلِينَ‌ إِذْ قالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَ لا تَتَّقُونَ‌ قالُوا أَ نُؤْمِنُ لَكَ وَ اتَّبَعَكَ الْأَرْذَلُونَ‌ قالَ وَ ما عِلْمِي بِما كانُوا يَعْمَلُونَ.

شعراء (26) 105 و 106 و 111 و 112

جهل به اقوام گذشته‌

239. پيدايش و انقراض اقوامى ناشناخته براى احدى جز خدا، در گذشته تاريخ:

أَ لَمْ يَأْتِكُمْ نَبَؤُا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ قَوْمِ نُوحٍ وَ عادٍ وَ ثَمُودَ وَ الَّذِينَ مِنْ بَعْدِهِمْ لا يَعْلَمُهُمْ إِلَّا اللَّهُ‌ ....

ابراهيم (14) 9

جهل به اهمّيّت انفاق‌

240. ناآگاهى انسانها به عظمت و اهمّيّت انفاق:

فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ وَ ما أَدْراكَ مَا الْعَقَبَةُ فَكُّ رَقَبَةٍ أَوْ إِطْعامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ يَتِيماً ذا مَقْرَبَةٍ أَوْ مِسْكِيناً ذا مَتْرَبَةٍ. [1]

بلد (90) 11-/ 16

جهل به ايمان‌

241. آگاهى نداشتن تفصيلى پيامبر صلى الله عليه و آله، از ايمان و عقايد حق و اعمال صالح، پيش از نبوّتش:

وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لَا الْإِيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا ... [2]

شورى (42) 52

جهل به بهشت‌

242. آگاهى نداشتن مردم به مكان محلّ ابرار، در بهشت:

كَلَّا إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ لَفِي عِلِّيِّينَ‌ وَ ما أَدْراكَ ما عِلِّيُّونَ. [3]

مطففين (83) 18 و 19


[1] . «اقتحام عقبه» اشاره به انفاق است (الميزان، ج 20، ص 292) و آيات بعدى مؤيّد معناى ياد شده است‌

[2] . مقصود از «و لا الإيمان» اين است كه پيامبر صلى الله عليه و آله تا پيش‌از نبوّتش التزام تفصيلى به عقايد حقّه و اعمال صالح نداشته و بديهى است كه وضع پيامبر صلى الله عليه و آله قبل و بعد از نبوّت متفاوت بوده باشد و نفى علم و التزام تفصيلى، ملازم با نفى علم و التزام اجمالى به ايمان به خدا و خضوع در برابر حق نيست. (الميزان، ج 18، ص 77)

[3] . «علييّن» نام مكان ابرار در بهشت است. (تفسير التحريروالتنوير، ج 15، جزء 30، ص 203)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 10  صفحه : 202
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست