responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 10  صفحه : 142

مَتى‌ نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ.

بقره (2) 214

وَ كَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَكانُوا وَ اللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ.

آل‌عمران (3) 146

معذوران از جهاد

327. اذن خواستن گروهى از باديه‌نشينان معذور، براى شركت نكردن در جهاد:

وَ جاءَ الْمُعَذِّرُونَ مِنَ الْأَعْرابِ لِيُؤْذَنَ لَهُمْ‌ ... [1]

توبه (9) 90

328. اشخاص معذور و معاف شده از جهاد، در صورت داشتن حسن‌نيّت و خيرخواه بودن، از زمره محسنان:

لَيْسَ عَلَى الضُّعَفاءِ ... حَرَجٌ إِذا نَصَحُوا لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ ما عَلَى الْمُحْسِنِينَ مِنْ سَبِيلٍ‌ ....

توبه (9) 91

329. پذيرفته بودن عذر معذوران از جهاد، در صورت خيرخواهى براى مجاهدان:

لَيْسَ عَلَى الضُّعَفاءِ ... حَرَجٌ إِذا نَصَحُوا لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ ما عَلَى الْمُحْسِنِينَ مِنْ سَبِيلٍ‌ ... [2]

توبه (9) 91

1. اشخاص لنگ‌

330. معافيت افراد لنگ، از شركت در جهاد:

قُلْ لِلْمُخَلَّفِينَ مِنَ الْأَعْرابِ سَتُدْعَوْنَ إِلى‌ قَوْمٍ أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ تُقاتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَ‌ ...

لَيْسَ عَلَى الْأَعْمى‌ حَرَجٌ وَ لا عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ‌ ....

فتح (48) 16 و 17

2. بيماران‌

331. معافيت بيماران، از شركت در جهاد:

لَيْسَ عَلَى الضُّعَفاءِ وَ لا عَلَى الْمَرْضى‌ ...

حَرَجٌ‌ ....

توبه (9) 91

قُلْ لِلْمُخَلَّفِينَ مِنَ الْأَعْرابِ سَتُدْعَوْنَ إِلى‌ قَوْمٍ أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ تُقاتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَ‌ ...

لَيْسَ عَلَى الْأَعْمى‌ حَرَجٌ‌ ... وَ لا عَلَى الْمَرِيضِ حَرَجٌ‌ ....

فتح (48) 16 و 17

3. زنان‌

332. معاف بودن زنان، از شركت در جهاد:

... فَاقْعُدُوا مَعَ الْخالِفِينَ. [3]

توبه (9) 83

4. ضعيفان‌

333. گناه نبودن ترك جهاد، براى ناتوانان جسمى:

لَيْسَ عَلَى الضُّعَفاءِ ... وَ لا عَلَى الَّذِينَ لا يَجِدُونَ ما يُنْفِقُونَ حَرَجٌ‌ ....

توبه (9) 91

334. يكسان نبودن رتبه ناتوانان از شركت در جهاد، با توانمندان وانشسته از جهاد:

لا يَسْتَوِي الْقاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَ الْمُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ‌ ... [4]

نساء (4) 95


[1] . مقصود از «المعذّرون» بنا بر قولى، «المعتذرون» وصاحبان عذر است؛ يعنى كسانى كه داراى عذر بودند. (مجمع‌البيان، ج 5-/ 6، ص 90)

[2] . مقصود از «سبيل» در آيه، مورد تعرّض قرار گرفتن دردنيا و عذاب آخرت است. (همان، ج 5-/ 6، ص 91)

[3] . بنا بر قولى، مقصود از «خالفين» زنان و كودكان‌اند. (همان، ج 5-/ 6، ص 86)

[4] . اگر همه كسانى كه در جهاد شركت نمى‌كنند- چه ناتوان‌و چه توانا- در يك رتبه بودند، استثناى «غير اولى الضرر» (جز كسانى كه گزندى دارند) بى‌معنا بود

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 10  صفحه : 142
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست