39 خداوند، يگانه قراردهنده آب جارى در دسترس انسانها:
قل أرءيتم إن أصبح ماؤكم غورا فمن يأتيكم بماء مّعين.[4]
ملك (67) 30
40 وجود آب جارى در محلّ استقرار مريم و عيسى (ع):
وجعلنا ابن مريم وأمّه ءاية وءاوينهما إلى ربوة ذات قرار و
معين.[5]
مؤمنون (23) 50
41 جريان آب در رودخانهها و پيدايش كف، مثالى براى ماندگارى حق
وناپايدارى باطل:
أنزل من السّماء ماء فسالت أودية بقدرها فاحتمل السيل زبدا رابيا
... كذلك يضرب اللَّه الحقّ و البطل فأمّا الزبد فيذهب جفاء و أمّا ما
[1] احتمال دارد مقصود از «حاجز» به قرينه آيات ديگر، همان برزخ و
مانع باشد. در اين صورت، آيه بر دو نوع آب دلالت مىكند كه در كنار هم هستند و در
عين حال با هم مخلوط نمىشوند و اين دو نوع آب، آب تلخ و شور و آب گوارا است.
[2] «أجاج» به معناى شدّت شورى و تلخى است. (ترتيب كتاب العين)
[3] براى «تنّور» چند معنا ذكر شده است: أ. همان معناى مشهور يعنى
محل پخت نان؛ ب. روى زمين (لسانالعرب ماده «تنر»)؛ ج. محلّ مرتفع و بلند.
(مجمعالبيان، ذيل آيه)
[4] معين از «معن» به معناى آب جارى آمده (لسانالعرب)