responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 57

آنان به منظور استفاده از تحقيقات انجام گرفته، منابع بسيارى از جمله: تفسير راهنما، معجمهاى مختلف لفظى، تك‌نگاريها و منابع تفسيرى را از نظر گذرانده و از آنجا كه اساس و محور كار، قرآن بوده است براى دستيابى به اطلاعات بيشتر درباره يك موضوع، چندين بار قرآن از ابتدا تا انتها، خوانده شده است. مراجعه به تمامى آيات، بيشتر از آن‌روست كه مباحث مربوط به مدخلهايى كه در قرآن لفظ خاصى براى آنها نيامده است، كشف و ضبط شود. پس از جمع آورى آيات و اطلاعات لازم درباره هر يك از مدخلها، پژوهشگر براساس مبانى پذيرفته شده به فيش نگارى و طبقه‌بندى اطلاعات مى‌پردازد.

3. بررسى و تصويب‌

فيشهاى فراهم شده جهت ارزيابى و تصويب در اختيار هسته‌هاى علمى قرار مى‌گيرد و آنان نيز براى اطمينان كامل همه برداشتهاى انجام شده را با دقت بازبينى و كنترل مى‌كنند كه در اين مرحله معمولًا بر تعداد فيشها و نيز آيات افزوده مى‌شود.

4. هماهنگى سرفصلها

با توجّه به اينكه فيش‌ها و نمايه‌ها در بخشهاى علمى مختلفى بررسى مى‌شود كميته‌اى ويژه مسئوليت هماهنگ‌سازى نمايه‌هاى همه موضوعات را بر عهده دارد.

5. ويرايش‌

در اين مرحله فيش‌هاى برداشت شده و نيز يادداشت دامنه و توضيحات ارائه شده براساس آئين‌نامه ويرايش مصوب، ويرايش مى‌شود.

6. مقابله و بازبينى‌

براى اطمينان بيشتر فيش‌ها يك‌بار ديگر مقابله و بازبينى مى‌شود تا از اجراى شيوه‌نامه در مراحل گوناگون كار اطمينان حاصل شود. همچنين در اين مرحله يادداشت دامنه‌ها، پاورقيها، منابع و مآخذ و نيز آيات و آدرس آنها كنترل مى‌شود.

7. كنترل نهايى‌

كار پس از طى همه مراحل به رؤيت بخش علمى مربوطه مى‌رسد و پس از تأييد جهت تصويب نهائى به شوراى علمى گروه دائرة المعارفها و پس از آن به شوراى پژوهش مركز ارسال مى‌شود.

ه. همكاران‌

مركز فرهنگ و معارف قرآن، سپاس و تقدير خود را نثار قلم‌ها و همت‌هاى بلندى مى‌كند كه چون جويبارهايى زلال، به اين رودخانه پيوستند و هر يك گوشه‌اى از اين جمال را آراستند. بسيارندكسانى كه در ظهور اين معجم بزرگ، سهم دارند و دريغا كه آراستن اين مقدمه به نام‌

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 57
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست