responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 55

سرفصلهاى اصلى عناوين جامعى هستند كه عناوين فرعى در ذيل آن قرار مى‌گيرد، مثلًا «نقش آب» يك سرفصل اصلى است كه در ذيل آن عناوين فرعى «آب و آبادانى»، «آب و افزايش قدرت» و آب و بهداشت و ... آمده است.

3- عناوين فرعى ذيل سرفصلهاى اصلى نيز به روش الفبايى تنظيم شده است.

4- در بسيارى از موارد عناوين فرعى در رديف سرفصلهاى اصلى در جايگاه الفبايى خود آمده و ارجاع شده است. مثلًا «آب و آبادانى» گرچه فرعى «نقش آب» است ولى به دليل اهميت در جايگاه الفبايى خود آمده و به «نقش آب» ارجاع شده است.

5- در ذيل برخى از مدخلهاى عام مانند «آشاميدنيها» و «اخلاق» كه خود مشتمل بر مدخلهاى متعددى است فقط به ارائه اطلاعات كلى مدخلهاى مربوط پرداخته مى‌شود و مباحث مربوط به مصاديق و مدخلهاى ريز به مدخلهاى مربوطه ارجاع مى‌شود، مثلًا اطلاعات آب، شراب، و ... در آشاميدنيها نمى‌آيد چنانكه اطلاعات دروغ، غيبت، و ... در «اخلاق» نمى‌آيد. بلكه به جايگاه الفبايى خود ارجاع مى‌شود.

ج. ويژگى‌هاى صورى‌

1. پس از مشاوره با صاحب‌نظران و بررسى آثار مشابه، بر آن شديم تا اين اثر را جهت سهولت در استفاده با قطع وزيرى به چاپ رسانيم.

2. در آغاز اغلب مدخلها در يادداشت دامنه‌اى به معناى لغوى، معناى اصطلاحى، حدود و چهارچوب مدخل، كليد واژه‌هاى اصلى قرآنى و اهم مباحث آن موضوع پرداخته مى‌شود.

3. در مدخلهاى اعلام غير مصرّح از فيش‌نگارى پرهيز شده و فقط به گزارش شأن نزولها بسنده شده است؛ زيرا غالب شأن نزولهاى نقل شده درباره اعلام غير مصرّح قطعى نيست.

4. گاهى در پاورقى‌ها، عبارات و توضيحاتى افزوده شده است، اين روش گرچه خلاف شيوه معجم‌نگارى است، ولى بيشتر بدان جهت است كه استفاده همگانى از اين مجموعه ممكن گردد. و همچنين عناوين و موضوعات به ابهام و اجمال نگرايند.

5. از آنجا كه در تدوين و تنظيم مطالب، مدار بر مدخل‌ها بود، گاه نيازى به ذكر كامل يك آيه ديده نمى‌شد و تنها بخشى از آن آيه كه مربوط به مدخلِ خود مى‌شد، ذكر گرديده است. از اين‌رو گاه از بخش‌هاى يك آيه در ذيل مدخل‌هاى متفاوت استفاده شده است. تكرار آيات در ذيل مدخل‌هاى متفاوت، به دليل ربط يك آيه با چندين عنوان و مدخل بوده است. امّا در مواردى كه ارجاع ممكن بوده از ذكر آيه خوددارى شده و به همان ارجاع بسنده شده است. تقطيع آيات و بسنده كردن به ارجاع در جايى كه ممكن باشد، اين حُسن را نيز دارد كه از حجيم‌تر شدن‌

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 55
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست