responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 403

24 پرداخت كفّاره ظهار، سبب رفع حرمت آميزش با همسر:

و الّذين يظهرون من نسائهم ثمّ يعودون لما قالوا فتحرير رقبة من قبل أن يتماسّا ...* فمن لم يجد فصيام شهرين متتابعين من قبل أن يتماسّا فمن لم يستطع فإطعام ستّين مسكينا ذلك لتؤمنوا باللَّه و رسوله و تلك حدود اللَّه ....

مجادله (58) 3 و 4

25 حرمت آميزش جنسى در حال احرام حج:

الحجّ أشهر معلومت فمن فرض فيهنّ الحجّ فلا رفث .... [1]

بقره (2) 197

26 ممنوعيّت آميزش جنسى براى اعتكاف‌كنندگان در مسجد:

... و لاتبشروهنّ و أنتم عكفون فى المسجد تلك حدود اللَّه فلاتقربوها ....

بقره (2) 187

27 حرمت آميزش با همسران در روزهاى ماه رمضان:

أحلّ لكم ليلة الصيام الرفث إلى‌ نسائكم ... فالن بشروهنّ و ابتغوا ما كتب اللَّه لكم و كلوا و اشربوا حتّى‌ يتبيّن لكم الخيط الأبيض من الخيط الأسود من الفجر ثمّ أتمّوا الصيام إلى اليل ....

بقره (2) 187

28 حرمت آميزش با همسر در شب‌هاى ماه رمضان در برهه‌اى از عصر بعثت:

أحلّ لكم ليلة الصيام الرفث إلى‌ نسائكم ... علم الله انكم لم تختانون أنفسكم فتاب عليكم .... [2]

بقره (2) 187

نيز---) زنا و لواط

آميزش مباح‌

29 جواز آميزش با همسر و تمتّع از او به نحو دل‌خواه:

نساؤكم حرث لكم فأتوا حرثكم أنّى‌ شئتم .... [3]

بقره (2) 223

30 جواز آميزش با همسران در شب‌هاى ماه رمضان:

أحلّ لكم ليلة الصيام الرفث إلى‌ نسائكم ... فالان باشروهنّ .... [4]

بقره (2) 187

31 مشروعيت آميزش با همسر موقّت و لذّت جنسى بردن از او:

... فما استمتعتم به منهنّ فاتوهنّ أجورهنّ فريضة .... [5]

نساء (4) 24

32 جواز آميزش با زنان پس از پاكى آنان از حيض و تحصيل طهارت (غسل):

و يسئلونك عن المحيض قل هو أذى فاعتزلوا النساء فى المحيض و لاتقربوهنّ حتّى‌ يطهرن فاذا تطهّرن فاتوهنّ من حيث امركم اللَّه ....

بقره (2) 222

33 جواز آميزش جنسى با همسر در هر زمان دل‌خواه:

نساؤكم حرث لكم فأتوا حرثكم أنّى‌ شئتم .... [6]

بقره (2) 223


[1] از امام صادق (ع) روايت شده كه مقصود از «رفث»، جماع است. (نورالثقلين، ذيل آيه)

[2] جمله «كنتم تختانون» و نيز مفهوم «فالان باشروهن» بر اين دلالت دارد كه آميزش در شب‌هاى ماه رمضان حرام بوده است.

[3] كلمه «انّى‌»- همان‌گونه كه مفسّران نيز گفته‌اند- احتمال دارد به معناى «كَيفَ» باشد.

[4] «رفث» در لغت به كلامى گفته مى‌شود كه ذكرش قبيح و كنايه از مجامعت است. (مفردات راغب) اين معنا را روايت تأييد مى‌كند. (نورالثقلين، ذيل آيه)

[5] از امام باقر (ع) روايت شده است كه مقصود از «فما استمتعتم به منهنّ»، ازدواج موقّت است. (نورالثقلين، ذيل آيه)

[6] برداشت پيشين بنابر اين است كه «أنّى‌» زمانى باشد. در روايت نيز همين گونه معنا شده است. (نورالثقلين، ذيل آيه)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 403
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست