responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 39

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم‌

مقدّمه آيت‌اللّه هاشمى رفسنجانى‌

آرزوى مقدّس‌

چه شيرين است مشاهده شروع تحقّق يك آرزوى مقدّس و ديرين! با همه وجود، با انتشار اوّلين مجلد از مجموعه فرهنگ قرآن، اين شيرينى را حسّ مى‌كنم، به مثابه حلاوت پيروزى در جهادى عظيم و مقدّس. ساليان طولانى بى‌صبرانه در انتظار تحقق چنين آرمانى بوده‌ام.

از دوران جوانى كه عشق به تحقيق در معارف كتب آسمانى در من به وجود آمد و مطمئن‌ترين منبع تحقيق را در تعاليم دينى، قرآن مى‌دانستم. براى شناخت هر موضوعى كه در برنامه مطالعه‌ام قرار مى‌گرفت، نخست به سراغ قرآن مى‌رفتم؛ اما بسيار اتفاق مى‌افتاد كه براى به دست آوردن ديدگاه قرآن درباره موضوعى، نمى‌دانستم در كجاى قرآن بايد به سراغ آنها رفت. تفاسير موجود هم در اين زمينه راهى ارائه نمى‌دادند.

خيلى متأسف بودم كه چرا مسلمانان تاكنون سرمايه‌گذارى كافى براى اين كتاب آسمانى نكرده‌اند. در طول ساليان دراز، چرا دائرةالمعارف جامعى براى قرآن تدوين نشده است كه جويندگان حقيقت، و طالبان هدايت از آن بهره بگيرند؟

در راه جست‌وجو

براى يافتن تمامى ابعاد يك موضوع، دو يا سه بار تمام قرآن را مرور مى‌كردم؛ امّا چنين كارى نه همواره مقدور بود و نه اطمينان‌بخش؛ چنين كارى براى هزاران موضوع قرآنى فرصت زيادى مى‌طلبد و از طرفى هم به دليل شتاب و تنوع موضوع‌ها، چندان اطمينان خاطرى پيدا نمى‌شود كه همه آيات در يك موضوع، مورد كاوش قرار گرفته است. البته اين تلاش‌ها تأثيرى شگرف و عميق از لحاظ تربيتى و رشد اطلاعات در من برجاى گذاشت.

براى برآوردن خواسته خودم در دسترسى آسان به موضوعات دل‌خواه قرآنى و نيز خدمت به ميليون‌ها مسلمان و شيفتگان قرآن، در همان جوانى تصميم گرفتم راهى كه كسى نرفته بود طى كنم. اگرچه چنين تصميمى در آن هنگام بلندپروازى تلقى مى‌شد؛ امّا فكر كردم اگر به هدف هم نرسم،

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 39
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست