responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 375

مسؤوليّت آل‌داود (ع)

1. انجام عمل صالح‌

1 آل‌داود (ع) موظّف به انجام عمل صالح براى اداى شكر به درگاه خدا:

... اعملوا ءال داود شكرا ....

سبأ (34) 13

2. شكرگزارى‌

2 مأموريّت آل‌داود (ع) براى شكرگزارى به درگاه خدا:

و لقد ءاتينا داود منّا فضلا يجبال أوّبى معه و الطّير و ألنّا له الحديد* أن اعمل سبغت وقدّر فى السّرد واعملوا صلحا إنّى بما تعملون بصير* ... اعملوا ءال داود شكرا ....

سبأ (34) 10 و 11 و 13

نعمت‌هاى آل‌داود (ع)

3 آل‌داود (ع)، برخوردار از نعمت‌هاى الهى:

... اعملوا ءال داود شكرا ....

سبأ (34) 13

آل‌عمران‌

معناى آل در آل براهيم (ع) گذشت.

منظور از عمران، پدر مريم (س) است؛ چنان‌كه آيات بعد كه قصّه همسر عمران را نقل مى‌كند، گواهى مى‌دهد و از طرفى، هر جا در قرآن، نام عمران برده شده، اشاره به پدر مريم است كه خود مؤيّد ديگرى بر آن به شمار مى‌رود و مقصود از آل‌عمران، مريم (س) و عيسى (ع) است و به احتمالى، مادر مريم را نيز در بر مى‌گيرد. [1]

برگزيدگى آل‌عمران‌

1 آل‌عمران، انسان‌هايى برگزيده از طرف خدا:

إنّ اللَّه اصطفى‌ ءادم و نوحا و ءال إبرهيم و ءال عمرن على العلمين.

آل‌عمران (3) 33

2 برخوردارى آل‌عمران از فضايل مشابه با فضايل آدم و نوح (ع) و آل‌ابراهيم، عامل برگزيدگى آن‌ها:

إنّ اللَّه اصطفى‌ ءادم و نوحا و ءال إبرهيم و ءال عمرن على العلمين‌* ذرّيّة بعضها من بعض واللّه‌سميع عليم. [2]

آل‌عمران (3) 33 و 34

فلسفه برگزيدگى‌

3 شنوايى و آگاهى خدا بر اقوال و ضماير آل‌عمران، فلسفه گزينش آن‌ها بر همه جهانيان:

إنّ اللَّه اصطفى‌ ءادم و نوحا و ءال إبرهيم و ءال عمرن على العلمين‌* ذرّيّة بعضها من بعض واللّه‌سميع عليم.

آل‌عمران (3) 33 و 34

عصمت آل‌عمران‌

4 وجود افرادى معصوم ميان آل‌عمران:

إنّ اللَّه اصطفى‌ ءادم و نوحا و ءال إبرهيم و ءال عمرن على العلمين. [3]

آل‌عمران (3) 33


[1] (الميزان، ج 3، ص 193)

[2] «ذرّيّة بعضها من بعض» مى‌تواند تعليل براى توسعه موهبت «اصطفى» به «ذرّيّه» باشد. (الميزان، ذيل آيه)

[3] لازمه اصطفاى خداوند اين است كه انسان‌هاى آلوده به گناه برگزيده نشوند چنان كه در بعضى روايات، از اين آيه بر عصمت انبيا استدلال شده است. (نورالثقلين، ذيل آيه)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 375
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست