... و ترى الظلمين لمّا رأوا العذاب يقولون هل إلى مردّ من سبيل.
شورى (42) 44
107 فراموشكنندگان قرآن پس از كشف حقيقت آن در قيامت، آرزومند شفاعت يا بازگشت به دنيا:
... يوم يأتى تأويله يقول الّذين نسوه من قبل قد جاءت رسل ربّنا بالحقّ فهل لنا من شفعاء فيشفعوا لنا أو نردّ فنعمل .... [1]
اعراف (7) 53
آرزوى پسنديده
108 باقياتصالحات، بهترين آرمان و آرزو:
... و البقيت الصلحت خير عند ربّك ثوابا و خير أملا.
كهف (18) 46
آرزوى ثروت---) همين مدخل، آرزوهاى دنياطلبان
آرزوى خاك بودن
109 كافران، در قيامت، آرزومند خاك بودن:
إنّا أنذرنكم عذابا قريبا يوم ينظر المرء ما قدّمت يداه و يقول الكافر يليتنى كنت تربا.
نباء (78) 40
آرزوى شفاعت
110 فراموشكنندگان قرآن پس از كشف حقيقت آن در قيامت، آرزومند شفاعت يا بازگشت به دنيا:
... يوم يأتى تأويله يقول الّذين نسوه من قبل قد جاءت رسل ربّنا بالحقّ فهل لنا من شفعاء فيشفعوا لنا أو نردّ فنعمل ....
آرزوى شهادت
111 برخى مسلمانان در آرزوى شهادت، پس از رخداد غزوه بدر:
و لقد كنتم تمنّون الموت من قبل أن تلقوه فقد رأيتموه .... [2]
آلعمران (3) 143
112 تبديل شدن آرزوى شهادت برخى مجاهدان به نگرانى در غزوه احد:
و لقد كنتم تمنّون الموت من قبل أن تلقوه فقد رأيتموه و أنتم تنظرون. [3]
آرزوى شيطانى
113 قبول آرزوى شيطانى، زمينه تسلّط شيطان بر انسان:
... و لأمنّينّهم و لأمرنّهم فليبتّكنّ ءاذان الأنعم و لأمرنّهم فليغيّرنّ خلق اللَّه .... [4]
نساء (4) 119
114 وعدههاى دروغين شيطان، زمينه بر انگيختن آرزوهاى پوچ در انسان:
يعدهم و يمنّيهم و ما يعدهم الشيطن إلّاغرورا. [5]
نساء (4) 120
[1] ضمير مفعولى در «نسوه» مىتواند به كتاب در آيه پيش برگردد كه مقصود از آن قرآن كريم است.
[2] مفسّران فراز «تمنّون الموت» را مربوط به بعد از جنگ بدر و جمله «فقد رأيتموه» را در رابطه با جنگ احد دانستهاند. (مجمعالبيان، ذيل آيه)
[3] همان.
[4] «فليبتّكنّ» نشان دهنده سلطه يافتن بر كسانى است كه آرزوى القا شده به وسيله شيطان را پذيرفتهاند.
[5] تقدّم وعده شيطان بر القاى آرزو از ناحيه وى مىتواند حاكى از تأثير وعده بر ايجاد آرزو باشد.