responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 245

8. مشركان‌

27 آرزوى مشركان در قيامت براى بازگشت به دنيا جهت تبرّى از رهبرانشان:

إذ تبرّأ الّذين اتّبعوا من الّذين اتّبعوا و رأوا العذاب و تقطّعت بهم الأسباب‌* و قال الّذين اتّبعوا لو أنّ لنا كرّة فنتبرّأ منهم كما تبرّءوا منّا ....

بقره (2) 166 و 167

9. مكذّبان‌

28 تكذيب‌كنندگان آيات الهى در قيامت، آرزومند بازگشت به دنيا براى جبران عمل خويش:

و لو ترى إذ وقفوا على النار فقالوا يليتنا نردّ و لانكذّب بايت ربّنا و نكون من المؤمنين.

انعام (6) 27

10. منكران‌

29 منكران قرآن در قيامت، آرزومند بازگشت به دنيا براى جبران عمل خويش:

... يوم يأتى تأويله يقول الّذين نسوه من قبل قد جاءت رسل ربّنا بالحقّ فهل لنا من شفعاء فيشفعوا لنا أو نردّ فنعمل .... [1]

اعراف (7) 53

30 آرزوى منكران قيامت براى يافتن شفيع در آن روز:

... يوم يأتى تأويله يقول الّذين نسوه من قبل قد جاءت رسل ربّنا بالحقّ فهل لنا من شفعاء فيشفعوا لنا أو نردّ فنعمل .... [2]

اعراف (7) 53

نيز---) همين مدخل، آرزوهاى اصحاب شمال‌

آرزوهاى آدم (ع)

31 داشتن فرزند صالح از آرزوهاى آدم (ع):

هو الَّذى خلقكم مّن نَّفس وحدة وجعل منها زوجها ليسكن إليها فلمّا تغشّيها حملت حملا خفيفا فمرّت به فلمّآ أثقلت دّعوا اللّه ربّهما لئن ءاتيتنا صلحا لّنكوننّ من الشَّكرين.

اعراف (7) 189

آرزوهاى اصحاب شمال‌

32 اصحاب شمال در قيامت، آرزومند نديدن نامه اعمالشان:

و أمّا من أوتى كتبه بشماله فيقول يليتنى لم أوت كتبيه.

حاقه (69) 25

33 اصحاب شمال در قيامت، آرزومند زنده‌نشدن خود پس از مرگ:

و أمّا من أوتى كتبه بشماله فيقول ...* يليتها كانت القاضية. [3]

حاقه (69) 25 و 27

34 آگاهى اصحاب شمال از اعمال زشت خود در قيامت، سبب آرزوى مرگ از سوى آنان:

و أمّا من أوتى كتبه بشماله فيقول ...* يليتها كانت القاضية. [4]

حاقه (69) 25 و 27


[1] برداشت فوق بر اين اساس است كه ضمير «نسوه» به كتاب در آيه پيش برمى‌گردد.

[2] ضمير مفعولى در «نسوه» مى‌تواند به كتاب در آيه پيش و نيز به «يوم يأتى تأويله» برگردد كه مقصود همان روز قيامت است و برداشت، طبق احتمال دوم است.

[3] «ها» در «ليتها» بنابر قولى به مرگ نخستين در دنيا اشاره دارد؛ يعنى اى كاش پس از مردن، ديگر زنده شدنى در كار نبود.

[4] «يا ليتها كانت القاضية» طبق احتمالى، آرزوى مرگ در قيامت است و در احتمال ديگرى آرزوى زنده نشدن پس از مرگ اول است. هر يك از برداشت‌ها بر اساس يكى از دو احتمال فوق است. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 245
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست