102 تبيين حوادث مربوط به انبياى پيشين از جانب خدا براى ايجاد
آرامش در قلب پيامبر (ص):
و كلّا نقصّ عليك من أنباء الرسل ما نثبّت به فؤادك ....
هود (11) 120
103 دستور خداوند به پيامبر (ص) مبنى بر حفظ آرامش خاطر در برابر
كافران و مكر آنان:
وقال الّذين كفروا أءذا كنّا تربا وءاباؤنا أئِنّا لمخرجون* ولاتحزن عليهم ولاتكن فى ضيق مّمّا يمكرون.
نمل (27) 67 و 70
آرامش مخلصان
104 فارغ بودن نيكوكاران مخلص از هر نگرانى و اندوه در قيامت:
... من أسلم وجهه للَّهو هو محسن فله أجره عند ربّه و لاخوف
عليهم و لاهم يحزنون.
بقره (2) 112
آرامش مصلحان
105 برخوردارى مصلحان مؤمن از آرامش در قيامت:
... فمن ءامن و أصلح فلاخوف عليهم و لاهم يحزنون.
انعام (6) 48
106 اصلاح كنندگان تقوا پيشه ايمن از عقوبتهاى الهى و دور از هر
گونه اندوه در قيامت:
يا بنى ءادم إمّا يأتينّكم رسل منكم يقصّون عليكم ءايتى فمن
اتّقى و أصلح فلا خوف عليهم ....
اعراف (7) 35
آرامش موحّدان
107 توحيد و نفى شرك، سبب دور بودن موحّدان از تحيّر و اضطراب:
ضرب اللّه مثلا رّجلا فيه شركاء متشكسون ورجلا سلما لّرجل هل
يستويان مثلا الحمد للّه بل أكثرهم لايعلمون.[1]
زمر (39) 29
آرامش موسى (ع)
108 رهايى موسى (ع) از اندوهى سخت و آرامش يافتن او در پى آن:
و لقد مننّا على موسى و هرون* و نجّينهما و قومهما من الكرب العظيم.[2]
صافات (37) 114 و 115
نيز---) همين مدخل، آرامشبخشى به موسى (ع)
آرامش مؤمنان
109 اخبار غيبى قرآن از پيشگويى ورود حتمى مؤمنان به مسجدالحرام
همراه با آرامش:
لّقد صدق اللّه رسوله الرّءيا بالحقّ لتدخلنّ المسجد الحرام إن
شاء اللّه ءامنين محلّقين رءوسكم ومقصّرين لاتخافون ....
فتح (48) 27
110 ايجاد روح آرامش در پيامبر (ص) و مؤمنان از سوى خداوند:
إذ جعل الّذين كفروا فى قلوبهم الحميّة حميّة
[1] بيشتر مفسّران بر اين عقيدهاند كه اين آيه، تشبيهى براى
مشركانى است كه معبودان متعدّدى را برگزيدند؛ همانند بردهاى كه چشم به راه
فرمانهاى گوناگون مالكان خود و متحيّر است كه چگونه رضايت آنها را جلب كند بر
خلاف موحّدان كه همانند بردهاى داراى فقط يك مالك است و هيچ گونه سرگردانى ندارد.
(مجمعالبيان، ذيل آيه؛ الميزان، ذيل آيه)
[2] «كرب» به معناى اندوه شديد، و اصل آن از «كرب الارض» به معناى
زير و رو كردن زمين است. غم، از آن جهت كه جان آدمى را منقلب مىكند، «كرب» ناميده
مىشود. (مفردات راغب) رهايى از «كرب»، ملازم با آرامش است.