responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 216

راضية مرضيّة* فادخلى فى عبدى‌* و ادخلى جنّتى.

فجر (89) 27- 30

6. عنايت خدا

6 قلب‌هاى آرام يافته با ياد و وعده‌هاى خدا، برخوردار از عنايت‌هاى ويژه الهى:

يأيّتها النفس المطمئنّة* ارجعى إلى‌ ربّك راضية مرضيّة* فادخلى فى عبدى‌* و ادخلى جنّتى.

فجر (89) 27- 30

7. مصونيّت از غضب خدا

7 مصون بودن قلب‌هاى آرام يافته به ايمان، از غضب الهى حتّى در صورت تظاهر به كفر بر اثر اكراه:

من كفر باللَّه من بعد إيمنه إلّامن أُكره و قلبه مطمئن بالايمن و لكن من شرح بالكفر صدراً فعليهم غضبٌ من اللَّه .... [1]

نحل (16) 106

آرامش آدم (ع)

8 آرامش يافتن آدم (ع) به وسيله همسر خود حوّا:

هو الذى خلقكم من نفس وحدة و جعل منها زوجها ليسكن إليها .... [2]

اعراف (7) 189

آرامش ابراهيم (ع)

9 آرامش يافتن قلب ابراهيم (ع) درباره كيفيّت زنده كردن مرده‌ها در قيامت با مشاهده زنده شدن پرنده‌هاى مرده:

و إذ قال إبرهيم ربّ أرنى كيف تحى الموتى‌ قال أولم تؤمن قال بلى‌ و لكن ليطمئنّ قلبى قال فخذ أربعة من الطير فصرهنّ إليك ثمّ اجعل على‌ كلّ جبل منهنّ جزءا ثمّ ادعهنّ يأتينك سعيا ....

بقره (2) 260

آرامش از آيات خدا

10 آرامش به وسيله همسر، از آيات خدا:

و من ءايته أن خلق لكم من أنفسكم أزوجا لتسكنوا إليها انّ فى ذلك لايات ....

روم (30) 21

آرامش اصحاب‌كهف‌

11 برخوردارى اصحاب‌كهف، از آرامش الهى:

و ربطنا على‌ قلوبهم إذ قاموافقالوا ربّنا ربّ السموت و الأرض ....

كهف (18) 14

آرامش انفاق‌گران‌

12 انفاق پنهان و آشكار، سبب آرامش انفاق‌گران در قيامت:

الّذين ينفقون أمولهم بالّيل والنّهار سرًّا وعلانية فلهم أجرهم عند ربّهم ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون.

بقره (2) 274

آرامش اولياءاللَّه‌

13 اطمينان و آرامش اولياءاللَّه، در سايه ايمان و تقوا:

ألا إنّ أولياء اللَّه لاخوف عليهم و لا هم‌


[1] در شأن نزول اين آيه، آورده شده است: گروهى از مؤمنان، در مكّه تحت فشار شديد قرار گرفتند تا از اسلام دست بردارند. آن‌ها در ظاهر و از روى اكراه كلمات كفرآميز بر زبان جارى كردند؛ ولى به ايمان و اسلام خويش وفادار بودند. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)

[2] منظور از «نفس واحدة» آدم (ع) و مقصود از «زوجها» حوّا مى‌باشد. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 216
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست