150 آگاهى يافتن آدم (ع) از تمام اشيا و حقايق غيبى به تعليم خدا:
و علّم ءادم الأسماء كلّها ....
بقره (2) 31
قال يا ءادم أنبئهم بأسمائهم ....
بقره (2) 33
151 آگاه شدن آدم (ع) از كلمات تعليمى از سوى خدا براى توبه:
فتلقّى ءادم من ربّه كلمت فتاب عليه ....
بقره (2) 37
152 آدم (ع)، داراى علمى بس گستردهتر از علم فرشتگان:
و علّم ءادم الأسماء كلّها ثمّ عرضهم على الملئكة فقال أنبئونى
بأسماء هؤلاء إن كنتم صدقين*
قالوا سبحنك لا علم لنا الا ما علمتنا ...* قال يا ءادم أنبئهم بأسمائهم فلمّا أنبأهم بأسمائهم قال ألم أقل
لكم ....
بقره (2) 31- 33
كفران آدم (ع)
153 بروز ناسپاسى در آدم (ع) پس از فرزنددار شدن:
... فلمّا أثقلت دعو ا اللَّه ربّهما لئن ءاتيتنا صلحا لنكوننّ
من الشكرين* فلمّا ءاتلهما صلحا جعلا له شركاء فيما ءاتلهما ....[4]
اعراف (7) 189 و 190
[1] عبارت «ارايت» براى سؤال و به معناى «اخبرنى» است؛ بنابر اين
مقصود از آن اين است كه خداوندا به من اطّلاع بده كه چرا آدم را بر من برترى دادى.
[2] از اسناد آفرينش آدم (ع) به خداوند با تعبير (خلقت بيدىّ)
عظمت و عنايت ويژه استفاده مىشود.
[3] طبق روايت نقل شده از امام رضا (ع) عصيان آدم (ع) در بهشت
بوده و آنگاه كه به زمين هبوط مىكند، مقام عصمت يافته و به نبوّت برگزيده شده
است. (نورالثقلين، ذيل آيه)
[4] در مرجع ضمير «دعوا» دو نظر است: 1. پدر و مادر از نوع انسان؛
2. آدم و حوّا كه برداشت بر اساس احتمال دوم است. در اين صورت، منظور از ناسپاسى،
عدم توجّه تام به خداوند است كه با عصمت منافات نخواهد داشت.