responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 176

385 محروميّت شتابگران در كفر از بهره‌هاى آخرت:

و لايحزنك الّذين يسرعون فى الكفر ... يريد اللَّه ألّا يجعل لهم حظّا فى الأخرة ....

آل‌عمران (3) 176

386 استكبار قوم‌عاد، سبب حرمان آنان از يارى در آخرت:

فأمّا عاد فاستكبروا فى الأرض ...* ... و لعذاب الأخرة أخزى‌ و هم لاينصرون.

فصلت (41) 15 و 16

محسنان در آخرت‌

387 بهره‌مندى نيكوكاران از پاداش افزون‌تر در آخرت:

فاتيهم اللَّه ثواب الدّنيا و حسن ثواب الأخرة و اللَّه يحبّ المحسنين.

آل‌عمران (3) 148

388 سعادت و نيكى در آخرت، نصيب نيكوكاران:

... للذين أحسنوا فى هذه الدّنيا حسنة و لدار الأخرة خير ....

نحل (16) 30

محمّد (ص) در آخرت‌

389 پيامبر (ص)، بر خوردار از امداد الهى در آخرت:

من كان يظنّ أن لن ينصره اللَّه فى الدّنيا و الأخرة .... [1]

حج (22) 15

390 آخرت، جايگاهى به مراتب بهتر از دنيا براى پيامبر (ص):

و للأخرة خير لك من الأولى‌.

ضحى (93) 4

مدّعيان ايمان به آخرت---) همين مدخل، ايمان به آخرت، ادّعاى ايمان به آخرت‌

مرتدّان در آخرت‌

391 مرتدّان، مردمى زيان‌كار در آخرت:

من كفر باللَّه من بعد إيمنه ... و لكن من شرح بالكفر صدرا ...* لاجرم أنّهم فى الأخرة هم الخسرون.

نحل (16) 106 و 109

392 حبط اعمال مرتدان در آخرت:

... و من يرتدد منكم عن دينه فيمت وهو كافر فأولئك حبطت أعملهم فى الدّنيا و الأخرة ....

بقره (2) 217

393 مرتدّان، گرفتار عذابى دردناك در آخرت:

يحلفون باللّه ما قالوا ولقد قالوا كلمة الكفروكفروا بعد إسلمهم وهمّوا بما لم ينالوا وما نقموا إلّاأن أغنلهم اللَّه ورسوله من فضله فإن يتوبوا يك خيرا لَّهم وإن يتولَّوا يعذّبهم‌اللَّه عذابا أليما فى الدّنيا والأخرة ....

توبه (9) 74

مردم مصر و آخرت‌

394 مردم مصر باستان، كافر به عالم آخرت:

قال لايأتيكما طعام ترزقانه إلّانبَّأتكما بتأويله قبل أن يأتيكما ذلكما ممَّا علَّمنى ربّى إنّى تركت‌ملَّة قوم لّايؤمنون باللَّه وهم بالأخرة هم‌كفرون. [2]

يوسف (12) 37


[1] بنابر اين‌كه ضمير «ينصره» به پيامبر (ص) برگردد، استفاده مى‌شود كه حضرت از امداد الهى در آخرت برخوردار است. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)

[2] منظور از «قوم» احتمال دارد مردم مصر يا كنعانيان باشند و برداشت طبق احتمال اوّل است. (الكشّاف، ذيل آيه)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 176
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست