responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 115

36 تشبيه منازعات و جنگ‌افروزى‌هاى اهل جاهليّت به آتش:

واعتصموا بحبل اللَّه جميعا ولاتفرّقوا واذكروا نعمت اللّه عليكم إذ كنتم أعداء فألّف بين قلوبكم فأصبحتم بنعمته إخونا وكنتم على‌ شفا حفرة مّن النّار فأنقذكم مّنها كذلك يبيّن اللّه لكم ءايته لعلّكم تهتدون. [1]

آل‌عمران (3) 103

37 تشبيه سخن‌چينى و اختلاف‌انگيزى همسر ابى‌لهب به افروزنده آتش:

وامرأته حمّالة الحطب‌* فى جيدها حبل مّن مّسد.

مسد (111) 4 و 5

38 تشبيه فتنه‌انگيزى يهود به افروزنده آتش:

وقالت اليهود يداللّه مغلولة غلّت أيديهم ولعنوا بما قالوا بل يداه مبسوطتان ينفق كيف يشآء وليزيدنّ كثيرا مّنهم مّآ أنزل إليك من رّبّك طغينا وكفرا وألقينا بينهم العدوة والبغضآء إلى‌ يوم القيمة كلّمآ أوقدوا نارا لّلحرب أطفأها اللّه ويسعون فى الأرض فسادا واللّه لايحبّ المفسدين.

مائده (5) 64

39 تشبيه حرام‌خوارى كتمان‌كنندگان معارف كتاب‌هاى آسمانى به خوردن آتش:

إنّ الّذين يكتمون ما أنزل اللّه من الكتب ويشترون به ثمنا قليلا أولئك ما يأكلون فى بطونهم إلّاالنَّار ولايكلّمهم اللَّه يوم القيمة ولايزكّيهم ولهم عذاب أليم. [2]

بقره (2) 174

40 تشبيه خوردن اموال يتيمان به آتش‌خوارى:

إنّ الّذين يأكلون أمول اليتمى‌ ظلما إنّما يأكلون فى بطونهم نارا وسيصلون سعيرا.

نساء (4) 10

نيز---) همين مدخل، منافقان و آتش‌

جرقّه آتش‌

41 ايجاد جرقه‌هاى آتش در اثر حركت سريع اسب‌ها و برخورد سُم آن‌ها با سنگ:

و العديت ضبحاً* فالموريت قدحاً. [3]

عاديات (100) 1 و 2

جن از آتش---) همين مدخل، خلقت از آتش، جن از آتش‌

خلقت آتش---) همين مدخل، منشأ آتش‌

خلقت از آتش‌

1. ابليس از آتش‌

42 آتش، مادّه خلقت ابليس:

قال أنا خير منه خلقتنى من نار.

أعراف (7) 12


[1] در اين‌كه منظور از كلمه «نار» چيست، دو احتمال وجود دارد: يكى آتش آخرتى و ديگرى جنگ‌ها و منازعات و در نتيجه، اختلال و نابودى جامعه. برداشت فوق براساس احتمال دوم است. (الميزان، ذيل آيه)

[2] در اين‌كه منظور از خوردن آتش چيست، دو احتمال وجود دارد: أ. مقصود، تشبيه حرام‌خوارى به خوردن آتش باشد؛ ب. اين‌كه حقيقت و باطن حرام‌خورى آتش است؛ در نتيجه، حرام‌خوارى، خوردن آتش است. برداشت، براساس احتمال اوّل است. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)

[3] «موريات» از مادّه «ورى» به معناى خارج شدن آتش است. اصل آن، بيرون آمدن آتش از چيزى است كه در اثر اصطكاك با چيزى پيدا مى‌شود. (مفردات راغب)

نام کتاب : فرهنگ قرآن نویسنده : مرکز فرهنگ و معارف قرآن    جلد : 1  صفحه : 115
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست