متأسفانه
بعضى از افراد بىسليقه به خاطر اينكه مبادا نوشتههاى آنها به دست افراد بى وضو
برسد، و يا زير دست و پا، و يا كوچه و بازار بيفتد از نوشتن بسم اللَّه در آغاز
نامهها و نوشتهها، خوددارى مىكنند، و يا به جاى آن چند نقطه مىگذارند، غافل از
اينكه اگر اين امور ايرادى داشته باشد حذف كردن بسم اللَّه و سانسور كردن اسم خدا
ايرادش به مراتب بيشتر است.
ما مأموريم
بنويسيم، و در حفظ و احترام آن نيز بكوشيم، و اگر ديگران احترام لازم را رعايت
نكنند ما مسئول كار آنها نيستيم و ما نبايد بسم اللَّه را به اين بهانه حذف كنيم
كه ضررش بيشتر است.
لذا در
تواريخ آمده است. نخستين بار كه دراسلام سكه عمومى و مستقل زده شد در زمان
«عبدالملك بن مروان» و به دستور امام باقر عليه السلام بود، در يك طرف آن سكه
«لا الهَ الَّا اللَّه» و در طرف ديگر «مُحَمَّد رَسُول
اللَّه صلى الله عليه و آله و سلم» نوشته شده بود، و روشن است كه اين سكه به دست
هركس مىافتاد، حتى غير مسلمانانى كه در محيط اسلام زندگى داشتند، و هرگز اين
ملاحظات كه مبادا هتك به اين نامهاى مقدّس شود يا بدون وضو دست بر آن بگذارند
مانع از ضرب سكه يا شعارهاى زنده اسلامى نمىشد و نبايد بشود.
[1]
***
3- چرا در آغاز سوره برائت بسم اللَّه نيست؟
پاسخ اين
سؤال صريحاً در حديثى از اميرمؤمنان على عليه السلام چنين نقل شده است:
«لَمْ تُنْزَلْ بسم اللَّه الرحمن الرحيم عَلى
رَأسِ سُورَةِ بَراءة لِانَّ بِسم اللَّه لِلأَمانِ وَالرَّحْمَةِ، و نُزِلَتْ
براءة لِرَفْعِ اْلَامانِ، وَالسَّيْف؛ بسم اللَّه الرحمن الرحيم در
آغاز سوره برائت نازل نشده است، زيرا «بسم اللَّه» براى امان و رحمت است، و سوره
برائت براى رفع امام (از كفار پيمان شكن) نازل شده و شمشير در آن نهفته است»!
[2]
[2]. مجمع البيان جلد 5، صفحه 2- همين حديث را
فخر رازى از ابن عباس از على عليه السلام با كمى تفاوت نقل كرده، آنجا كه فرمود:
لِانَ بسم اللَّه الرحمن الرحيم امانٌ وهذِهِ السورَةُ نُزِلَتْ يا لسَيْفِ و
نَبْذِ الْعُهُود وَلَيْسَ فيها امان (جلد 15، صفحه 216).