جمعيّتشان را متلاشى ساختيم، در اين ماجرا آيات و نشانههاى عبرتى است براى هر
صابر شكر گزار.
4- از نشانههاى او كشتىهايى است همچون كوهها كه در دريا حركت مىكنند اگر
اراده كند باد را ساكن مىسازد تا آنها بر پشت دريا متوقف شوند، در اين نشانههايى
است براى هر صبر كننده شكرگزار.
تفسير و جمعبندى
* سير آفاق و انفس و همسفران صبور و شكيبا
نخستين آيه از
«بنىاسرائيل» سخن مىگويد، در آن زمان كه پيامبرشان موسى
عليه السلام مأمور هدايت آنها شد و با آيات الهى و معجزات آشكار به سراغ آنان آمد،
او مأمور بود آنان را از ظلمتهاى شرك و كفر و فساد به نور توحيد كه منبع همه
بركات است، رهنمون گردد، و ايام اللَّه را يادآورى كند، در پايان آيه مىفرمايد:
«در اين ماجرا آيات و درسهاى عبرت مهمى براى صابران شكرگزار نهفته است (انَّ فِى ذلِكَ لآياتٍ لِكُلِّ صَبّارٍ شَكُورٍ).
در اينكه منظور از «ايّامُ اللَّه» چيست؟ در ميان مفسّران گفتگو است بعضى به معناى نعمتها و
بلاهاى الهى گرفتهاند [1] و بعضى به معناى روزهاى پيروزى پيامبران و امتهاى صالح، و بعضى اشاره به
روزهاى عذاب اقوام سركش مىدانند.
ولى ظاهراً در ميان اين تفسيرها تضادى وجود ندارد و همه اينها از «ايّام اللَّه» است.
اصولًا «ايّام» به معناى روزهاست، و اضافه آن به خداوند به اصطلاح «اضافه تشريفى» است، و منظور از آن هر روزى
است كه اهميّت و فوق العادگى دارد، يا از اين نظر كه نعمتهاى عظيمى شامل حال
اقوامى شده، پيروزىهاى بزرگ
[1]. اين تفسير در چند روايت از
پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم نقل شده است (تفسير الميزان، جلد 5، صفحه
15 و 16 و تفسير نور الثقلين، جلد 2، صفحه 526).