هفتمين و آخرين آيه مورد بحث با آهنگى رسا به
همه مردم هشدار مىدهد كه وعده خداوند حق است، سپس دو عامل براى انحراف از حق و
فريب خوردن و بازماندن از معرفت ذكر مىكند. نخست دنياست مىگويد: «مبادا زندگى
دنيا شما را فريب دهد» و ديگر شيطان است، مىفرمايد: «مبادا شيطان شما را در برابر
خداوند بفريبد» گاهى شما را به كرم او اميدوار سازد، و از خشم او بىخبر كند، و
گاه آنچنان سرگرمتان سازد كه اصلًا به خدا و فرمان او نينديشيد، يا دستورهاى او
را دگرگون در نظرتان جلوه دهد.
«غَرور» (بر وزن شرور) همانگونه كه قبلًا نيز اشاره كرديم به هر چيز فريبنده خواه
مال و مقام و شهوات باشد يا انسان فريبكار و شيطان ولى از آنجا كه فرد واضح آن
شيطان است غالباً به او تفسير مىشود. [1]
تعبير به «لا يَعُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُوْرُ» به اعتقاد بسيارى از مفسّران اشاره به مغرور ساختن انسان
از سوى شيطان نسبت به عفو و كرم الهى است آنچنان او را به عفو خداوند مغرور
مىسازد كه آلوده هر گناهى مىشود و عجب اينكه خيال مىكند اين دليل كمال ايمان و
معرفت اوست كه خدا را با اين صفات شناخته!
اين درست به آن مىماند كه انسانى را به اميد اينكه مزاج قوى دارد و انواع سم
را دفع مىكند و يا ضد سم را در اختيار دارد بفريبند و مسموم و هلاك سازند.
اين نيز يكى از حجابهاى معرفت است.
توضيحات:
1- شيطان كيست؟
«شيطان» چنانكه قبلًا هم اشاره كرديم
نام يك فرد نيست، بلكه «ابليس» كه سجده بر آدم نكرد يكى از شياطين بود.
او لشگريان زيادى از جنس خود دارد، و از انسانها، و نام شيطان بر همه اطلاق
مىشود، به اين ترتيب تمام سردمداران كفر و ظلم و شركت و فساد در ارض، و